так все-таки, как объяснить изменение в оборотах двигателя и заметное облегчение вибрации автомобиля при передвижении рычага КП из D в N или наоборот или в R если это не включение передачи? где на форуме обсуждался алгоритм работы с-троника? в какой момент включается передача?
Передача включается в момент перевода рычага, но при этом выключается сцепление. Когда отпускаете тормоз, то при этом включается сцепление и машина поехала. Дальше передачи включаются по мере набора или сброса оборотов двигателя, проще говоря передача как-бы включается заранее, вернее предвключается.
Похоже да, так как машина стоит в напряжении. Я им стараюсь не пользоваться, или перевожу рычаг в нейтраль, если стоять долго.
С форума audi-sport.net: I tried this today. With the car in D, when HA engages the revs drop slightly, you can move the gear stick between D and N without your foot on the pedal. With the car in S, when HA engages the revs don't drop, you can engage N at which point the revs drop, but you have to manually engage the brake pedal to re-engage S. So it seems like in D HA will disengage the gear box, while in S it holds it engaged against the brakes for a faster get away.
S-tronic can also roll-back. (Which is why you have around 2 seconds of Hill Hold as standard. Hold Assist is an option, but Hill Hold is standard on all A3/S3 Manual and S-tronic) In "S" - with engine running, and you're in "D" - the clutch will be held at bite point with your foot on the foot brake. If you're going to be stationary longer than say 40 seconds, nudge the lever into "N". It will save the clutch being constantly at bite point. In "D" - with engine running, and you're in "D" - and you have your foot "lightly" on the brake - this is the first brake pedal position where the car is stopped just enough to stop it creeping, and S/S hasn't cut in, in this situation, the clutch is at bite point as above, so again, if you're going to be stationary longer than say 40 seconds, nudge the lever into "N". Or Press the Brake Pedal harder, as this will lead to:- In "D" - with engine running, and you're in "D" - and you have your foot "hard" on the brake - this is the second brake pedal position where the car is stopped, and S/S will cut in. In which case nothing is turning, and there will be no clutch wear in this situation. If S/S is disabled, then engine will continue to run, but revs will drop, clutch plates back off a fraction, and there will be less clutch engagement compared to the scenario above. In theory, you can stay in this situation as there is minimal clutch engagement (but still some), so it's up to you and your degree of mechanical sympathy if you want to nudge the lever into "N" or not. I personally would if I was going to be longer than a minute. Plus it saves those nasty bright brake lights People with S-tronic AND Hold Assist can find a 3rd brake pedal position, where S/S engages, but HA doesn't Or some such combination.. At the end of the day, it's going to take many many miles to wear out the clutches by holding them at bite point at idle, so one could in theory never use "N". However it is also true that there is clutch engagement at all times due to the nature of the gearbox, so it won't hurt to have a degree of mechanical sympathy and nudge it into "N" for longer waiting times.
В 2 словах если только)) А-то влом. Когда стоишь в D, у педали тормоза бывает 2 положения. Первое положение - это такое, когда уже остановился, но старт-стоп ещё не сработал, педаль тормоза слегка придерживается. Второе - когда уже срабатывает старт-стоп (если включен), то есть с нормально зажатым тормозом. Так вот, в первом положении лучше долго не стоять - сцепа подзакушена. Во втором положении сцепа выключается и "задействуется минимально" ("minimal clutch engagement", что бы там ни имелось в виду). Ну и утверждается, что это чуть менее комфортное для сцепления положение, чем когда оно полностью включено, а связь с колёсами разорвана нейтралью уже в коробке. Ну и мораль там, если надрачиваете на машину очень сильно ("mechanical sympathy" ну вы поняли), переводите в N при долгих остановках. А спокойным людям можно просто в D стоять А ну и выше про холд ассист. В драйве сцепа выключена на нём, то есть можно спокойно стоять сколько надо. В спорте на холд ассисте она подзакушена чтобы резче сорваться с места, со свистом и пылью.
Я без понятия, честно говоря. Просто пересказал, что переведено выше. Про вариатор там не упоминается.
Кстати вот тут надо заметить, что когда стою в D, у меня расход 2+ л/ч, а в P или N - 1+ л/ч! То есть получается, что сцепа таки не выключается полностью в D, как выше описано, а трется.
тогда мехатронику больно - то 1-2, то 2-1, на S на 1 тошнишь... в общем либо сцепление, либо мехатроник...